Güncel MakalelerHukuk Genel

Dahiliye Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname – Yeni Memurlar Kanunu

İçindekiler

Dahiliye Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 7533 sayılı Dahiliye Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, 30 Kasım 2024 Tarihli ve 32738 Sayılı Resmî Gazete’de yayımlandı.

(Yeni Memurlar Kanunu) Dahiliye Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 30 Kasım 2024 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmesi, kamu yönetiminde önemli değişiklikler getirmiştir. İşte öne çıkan düzenlemeler:

1. Dahiliye Memurları Kanunu’ndaki Değişiklikler

  • Kaymakam Aday Adayları için Eğitim Şartı: Kaymakam aday adayları için yeni şartlar belirlenmiş, özellikle uluslararası ilişkiler, siyaset bilimi, kamu yönetimi gibi alanlardan mezuniyet zorunluluğu getirilmiştir.
  • Üst Kademe Atamaları: Kaymakamlık gibi görevlerde belirli süre hizmet yapanlar, üst kademe kamu yöneticiliği pozisyonlarına atanabilecek.

2. Emniyet Teşkilatı ile İlgili Düzenlemeler

  • Madalya ve Ödüller: Emniyet Genel Müdürlüğü personeline üstün cesaret ve hizmetlerinden dolayı İçişleri Bakanı tarafından madalyalar verilecek.
  • Polis Bakım ve Yardım Sandığı: Emniyet teşkilatına yönelik yeni sosyal yardım ve mali destek düzenlemeleri yapılmıştır.

3. Silah Kanunu Düzenlemeleri

  • Silah Parçalarına Düzenleme: Ateşli silahların parçalarının da kontrol altına alınması sağlanmıştır.
  • Armağan Edilen Silahlar: Şehit ve gazilere armağan edilen silahlar için taşıma ve bulundurma izni süre şartından muaf tutulmuştur.

4. Jandarma ve Sahil Güvenlik Düzenlemeleri

  • Madalya ve Ödüller: Jandarma ve Sahil Güvenlik personeline de üstün hizmet ve başarılarından dolayı ödüller verilecektir.
  • Görevden Ayrılma Durumları: Disiplin ihlalleri nedeniyle ilişiği kesilen personelden belirli masraflar geri alınacak.

5. Çarşı ve Mahalle Bekçileri Kanunu Değişiklikleri

  • Amir Tanımı: Çarşı ve mahalle bekçilerinin amirleri ve yetkileri yeniden tanımlandı.
  • Çalışma Süresi: Haftalık çalışma süresi artırılabilir hale getirildi.

6. Dernek ve Lokallerle İlgili Düzenlemeler

  • Lokal Açma Şartları: Derneklerin lokal açma koşulları ve denetimleri yeniden düzenlenmiştir.

7. Göç Yönetimi Düzenlemeleri

  • Göç Vakfı: Göç politikalarının desteklenmesi amacıyla Göç Vakfı kurulmuştur.
  • Kısa Dönem İkamet İzinleri: Kısa dönem ikamet izni şartları detaylandırılmıştır.

8. 375 Sayılı KHK’daki Değişiklikler

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı: Yeni görev ve yetkiler tanımlanmıştır.

Bu düzenlemeler, kamu yönetimi, emniyet, silah kullanımı ve göç politikaları gibi geniş bir alanı kapsamaktadır. Her bir madde, ilgili kurumlar tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle daha detaylı bir şekilde uygulanacaktır.

Yeni Memurlar Kanunu: Ek olarak, 7533 sayılı Kanun ile yapılan düzenlemeler çeşitli alanlarda daha spesifik ve etkili değişiklikler getirmiştir:

9. Kimlik Bildirme Kanunu Düzenlemeleri

  • Araç Kiralama İşletmelerine Yeni Yükümlülükler:
    • Kiralanan araçların GPS cihazıyla izlenmesi ve bilgilerin kolluk kuvvetlerine anlık olarak iletilmesi zorunlu hale getirildi.
    • Usulsüzlük durumlarında idari para cezaları artırılmış ve tekrar eden ihlallerde işletme ruhsatlarının iptal edilmesi kararlaştırıldı.

10. Trafik Kanunu Düzenlemeleri

  • Trafik Cezaları:
    • Yönetmelik hükümlerine aykırı araç donanımlarının kullanımı durumunda yüksek idari para cezaları uygulanacak.
    • Belirli ihlallerde sürücü belgelerinin geri alınması ve araçların trafikten men edilmesi gibi yaptırımlar getirildi.

11. Ateşli Silahlar Kanunu Değişiklikleri

  • Silah Ruhsatları:
    • İkinci kez silah kaybı durumunda yalnızca bir silah için ruhsat verilebilecek, üçüncü kez kaybedenlere ise ruhsat verilmeme süresi beş yıl olarak belirlendi.

12. Devlet Memurları Kanunu Değişiklikleri

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı:
    • Başkanlık kadroları ve ek göstergeleri düzenlendi.
    • Yeni atama usulleri ve özlük hakları tanımlandı.

13. Dernekler Kanunu Düzenlemeleri

  • Elektronik Kayıt ve İşlemler:
    • Dernek kayıtları ve işlemleri elektronik ortamda yapılabilir hale getirildi.
  • Lokal İşletme Kuralları:
    • Lokallerin açılmasına ve işletilmesine dair yeni düzenlemeler getirilmiş, fiziki denetim süreçleri güçlendirilmiştir.

14. Göç ve İkamet Düzenlemeleri

  • Yabancıların İkamet ve Sınır Dışı İşlemleri:
    • Sınır dışı etme kararlarına yönelik dava süreçleri hızlandırıldı.
    • Kısa dönem ikamet izinleri için taşınmaz değeri ve niteliği gibi kriterler getirildi.

15. Çalışma Koşulları ve Disiplin Düzenlemeleri

  • Çarşı ve Mahalle Bekçileri:
    • Görev yetkileri ve çalışma koşulları yeniden şekillendirilmiştir.
    • Fazla mesai uygulamaları için valilik ve bakanlık onayı şartı getirilmiştir.
  • Disiplin Hükümleri:
    • Anayasa Mahkemesi’nin iptal ettiği bazı maddeler, yeni düzenlemelerle güncellenmiştir.

16. Sosyal Güvenlik ve Sandık Düzenlemeleri

  • Polis Bakım ve Yardım Sandığı:
    • Sandığın gelirleri ve giderleri, üyelik şartları gibi detaylar daha kapsamlı bir şekilde düzenlendi.
    • Üyelerin ayrılma ve yeniden üyelik koşulları belirlendi.

17. Sahil Güvenlik ve Jandarma Düzenlemeleri

  • Madalyalar ve Ödüller:
    • Sahil Güvenlik ve Jandarma personeline yönelik ödül ve madalya sistemleri tanıtıldı.
  • Kantin Giderleri:
    • Kiraya verilmeyen kısımların elektrik, su ve yakacak giderlerinin bütçeden karşılanması sağlandı.

18. Eğitim Masrafları ile İlişik Kesme Durumları

  • Tazminat Düzenlemeleri:
    • Subay ve astsubay yetiştirilmesi için yapılan eğitim masrafları, disiplinsizlik nedeniyle ilişiği kesilenlerden dört katına kadar tahsil edilecek.
    • Şehit ve gazilerin eş veya çocukları bu tazminat yükümlülüğünden muaf tutulmuştur.

Bu düzenlemeler, kamu kurumlarının işleyişini daha verimli hale getirmeyi, çalışanların özlük haklarını korumayı ve kamu düzenini sağlamayı hedeflemektedir. Her düzenleme, ilgili kurumlar tarafından yayımlanacak alt yönetmeliklerle detaylandırılacaktır.

Yeni Memurlar Kanunu- 7533 Sayılı Kanun kapsamında öne çıkan diğer önemli noktalar şunlardır:

19. Noterlik Kanunu Düzenlemeleri

  • Yetki Alanı Genişletmesi:
    • Noterlik işlemleri için “bulunduğu yer valiliği” yerine “herhangi bir il veya ilçenin en büyük mülki amiri” yetkilendirildi.
    • Noterlik işlemlerinde bölgesel sınırlamaların esnekleştirilmesi sağlandı.

20. Göç Yönetimine İlişkin Yenilikler

  • Göç Vakfı’nın Rolü:
    • Türkiye’nin göç politikalarının uzun vadeli ve sürdürülebilir şekilde yönetilmesi için Göç Vakfı’nın kurulması, göç yönetimi ile ilgili stratejik bir adım olarak değerlendirilmektedir.
    • Vakfın kamu kurumlarıyla ilişkisi daha etkili bir sistemle düzenlenmiştir.

21. Ateşli Silahlar ile İlgili Genişletilmiş Düzenlemeler

  • Balistik Parçaların Tanımı:
    • Namlu, sürgü, gövde gibi silahın balistik öneme sahip parçaları, ruhsatlandırma ve denetim sistemine dahil edilmiştir.
    • Kurusıkı tabir edilen silahların ateşli silaha dönüştürülmesi durumunda ağır yaptırımlar uygulanacaktır.
  • Vergi ve Harç Muafiyetleri:
    • Şehit ve gazilere armağan edilen silahlar, vergilerden muaf tutulmuş ve süresiz ruhsatlandırma sistemi getirilmiştir.

22. Jandarma ve Sahil Güvenlik Kanunları Değişiklikleri

  • Personel Denetimi ve İlişik Kesme:
    • Belirli suçlardan hüküm giymiş ya da disiplin ihlali nedeniyle ilişiği kesilen subay ve astsubayların tazminat yükümlülüğü artırılmıştır.
  • Kantin Giderleri:
    • Jandarma ve Sahil Güvenlik personeline ait kantinlerin elektrik, su ve yakacak giderlerinin genel bütçeden karşılanması sağlandı.

23. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Düzenlemeleri

  • Sandık Yönetimi:
    • Polis Bakım ve Yardım Sandığı ile ilgili düzenlemeler genişletilmiş; üyelik, aidat oranları ve sosyal yardımlara ilişkin daha kapsamlı hükümler getirilmiştir.
  • Çalışma Süreleri:
    • Olağanüstü durumlarda çarşı ve mahalle bekçilerinin çalışma süreleri esnekleştirilmiş ve artırılabilir hale getirilmiştir.

24. Dernek ve Lokal Düzenlemeleri

  • Denetim Yetkileri Artırıldı:
    • Dernek lokallerinin faaliyetlerinin daha sıkı bir şekilde denetlenmesi sağlanmış, ihlaller durumunda geçici kapatma ve ruhsat iptali mekanizmaları genişletilmiştir.
  • Elektronik Ortamda İşlemler:
    • Derneklerin kayıt ve işlem süreçleri elektronik ortama taşınarak hızlandırılmıştır.

25. Disiplin Düzenlemeleri

  • Genel Kolluk Disiplin Hükümleri:
    • Anayasa Mahkemesi’nin iptal ettiği bazı disiplin hükümleri yeni ifadelerle düzenlenmiştir.
  • Kamu Çalışanlarının İtibarını Koruma:
    • Kamu görevlilerinin amirleri veya üstleriyle ilişkilerinde itibar zedeleyici eylemlere yönelik yaptırımlar yeniden şekillendirilmiştir.

26. İdari Para Cezalarının Artırılması

  • Araç Kiralama ve GPS İzleme:
    • Araç kiralama işletmelerinin yükümlülüklerini yerine getirmemesi durumunda para cezaları artırılmış ve tekrarlayan ihlaller için yaptırımlar daha caydırıcı hale getirilmiştir.
  • Trafik İhlalleri:
    • Belirli trafik kurallarını ihlal edenlere yönelik para cezası tutarları önemli ölçüde artırılmıştır.

27. Devlet Memurları için Ek Gösterge Düzenlemeleri

  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı:
    • Başkanlık ve yardımcılık kadrolarının ek gösterge oranları güncellenerek mali hakları iyileştirilmiştir.

28. Eğitim Süreçleri ve Haklar

  • Subay ve Astsubay Eğitimleri:
    • Eğitim süreçlerinde başarısızlık veya disiplinsizlik nedeniyle ilişiği kesilen öğrencilerin tazminat yükümlülükleri artırıldı.
    • Şehit ve vazife malullerinin çocukları için istisnalar getirildi.

29. İkamet ve Yabancılar Hukuku

  • Yabancıların İkamet ve Sınır Dışı İşlemleri:
    • Yabancıların kısa dönem ikamet izinleri ile sınır dışı işlemleri hızlandırıldı; dava süreçlerine ilişkin yeni düzenlemeler yapıldı.

Bu ek düzenlemeler, kamu yönetimi, hukuk, emniyet ve sosyal alanlarda daha kapsamlı bir iyileştirme hedeflenerek hazırlanmıştır. Kanunun kapsamı geniş olup, ilerleyen süreçte çıkarılacak yönetmeliklerle uygulamaya yönelik detaylar netleşecektir.

7533 Sayılı Kanun ile ilgili öne çıkan diğer ek düzenlemeler ve hükümler şu şekildedir:

30. Trafik ve Araç Güvenliği Düzenlemeleri

  • Trafik İhlalleri için Yaptırımlar:
    • Trafik kurallarını ihlal eden sürücülere yönelik yaptırımlar artırıldı. Özellikle ikinci ve üçüncü ihlallerde araçların trafikten men edilmesi süreleri uzatılmış ve ceza miktarları ciddi şekilde artırılmıştır.
  • Sesli ve Işıklı Cihaz Kullanımı:
    • Yetkisi dışında araçlara sesli veya ışıklı uyarı cihazları takan sürücülere yönelik para cezaları genişletildi. Bu cihazların kullanımı nedeniyle tekrar eden ihlallerde araçların müsadere edilmesi sağlanacak.

31. Çarşı ve Mahalle Bekçileri ile İlgili Düzenlemeler

  • Görev Tanımları ve Yetkiler:
    • Bekçilerin görev kapsamı genişletilmiş, vatandaşların can ve mal güvenliğine yönelik görevlerde daha aktif olmaları sağlanmıştır.
  • Çalışma Süresi ve Fazla Mesai:
    • Olağanüstü hâllerde valilik ve bakanlık onayıyla bekçilerin haftalık çalışma saatlerinin artırılması düzenlenmiştir.
  • Durdurma ve Kontrol Yetkisi:
    • Bekçilerin kişileri ve araçları durdurma, dıştan kontrol etme yetkileri netleştirilmiştir. Ancak arama ve kapsamlı kontrol yetkisi yine sınırlı bırakılmıştır.

32. Madalya ve Ödüllerle İlgili Düzenlemeler

  • Yeni Madalya Türleri:
    • Emniyet, Jandarma ve Sahil Güvenlik personeline hizmet ve cesaretlerinden dolayı verilecek madalyaların kapsamı genişletilmiş ve düzenli bir ödül sistemi oluşturulmuştur.
  • Şeref ve Hizmet Madalyaları:
    • Özellikle kamu hizmetlerinde üstün başarı gösterenlere verilecek madalyalar kanun kapsamına alınmıştır.

33. Silah Ruhsatları ile İlgili Düzenlemeler

  • Ruhsat Süreleri:
    • Şehit ve gazilere armağan edilen silahlar için ruhsat süre şartı kaldırılmıştır.
  • Kayıp Silahlar:
    • İki kez silahını kaybedenlere sınırlı yeni silah ruhsatı verilirken, üç kez kaybedenlere daha katı yaptırımlar getirilmiştir.

34. Sosyal Güvenlik ve Yardım Sandıkları Düzenlemeleri

  • Emekli Yardımları:
    • Emekli olan Sandık üyelerine yönelik ölüm yardımı, kâr payı ve maluliyet yardımları netleştirildi.
  • Sandık Üyeliği ve İstisnalar:
    • Sandığa giriş ve çıkış koşulları, üyelik aidat oranları ve yatırımların değerlendirilmesi süreçleri daha detaylı hale getirilmiştir.

35. Eğitim ve Subay/Astsubay Yetiştirme Düzenlemeleri

  • Disiplin ve Eğitim Tazminatları:
    • Eğitim süreçlerini tamamlamayan veya disiplinsizlik nedeniyle ilişiği kesilen öğrencilere yönelik mali yükümlülükler artırıldı.
  • Şehit ve Vazife Malulleri İçin Muafiyetler:
    • Şehit ve vazife malullerinin eş ve çocukları, belirli başarısızlık durumlarında tazminat yükümlülüğünden muaf tutulmuştur.

36. Göç ve Yabancılar Hukuku Düzenlemeleri

  • İkamet İzni Şartları:
    • Kısa dönem ikamet izinleri için taşınmazın değeri ve niteliği belirlenmiştir.
  • Yargı Süreçleri:
    • Sınır dışı ve ikamet izni reddine ilişkin davalarda savunma süreleri ve işlemlerin tamamlanma süreleri kısaltılmıştır.

37. Dernek ve Lokal Yönetimi

  • Denetim ve Kapatma Yetkileri:
    • Dernek lokallerinin denetim süreçleri detaylandırılmış; kumar, kaçakçılık ve benzeri yasa dışı faaliyetlerin tespiti halinde geçici kapatma ve ruhsat iptali cezaları artırılmıştır.
  • Sosyal Sorumluluklar:
    • Lokallerde hayvan hakları ve kamu düzenini ihlal eden durumlara yönelik daha kapsamlı yaptırımlar getirilmiştir.

38. Kamu Kurumlarının Yetki ve Görev Alanlarının Düzenlenmesi

  • İlave Kadro ve Mali Haklar:
    • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı başkan ve yardımcıları için yeni düzenlemeler getirilmiş, bu kişilerin özlük hakları ve mali hakları iyileştirilmiştir.
  • Mali Sorumlulukların Netleştirilmesi:
    • Görevdeyken üst düzey yöneticiliğe atananların mali haklarının korunması sağlanmıştır.

39. Ateşli Silah ve Bıçaklar Kanunu Değişiklikleri

  • Cezaların Ağırlaştırılması:
    • Kurusıkı silahların gerçek ateşli silaha dönüştürülmesine yönelik cezalar artırıldı.
    • Silah bulundurma ve taşıma ruhsatlarındaki yükümlülüklere uyulmaması durumunda idari para cezaları artırılmıştır.

40. Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu

  • Astsubay Nasbı:
    • İlk başvuru tarihindeki eğitim süreleri dikkate alınarak nasip işlemleri düzenlendi.
  • Personel Eğitim Masrafları:
    • Eğitim masraflarının geri ödenmesine yönelik kriterler genişletildi.

41. Çeşitli Kanunlara Ek ve Geçici Maddeler

  • Geçici Hükümler:
    • Kanunun yürürlük tarihinden sonra açılacak davalar için özel geçiş hükümleri getirildi.
  • Yönetmelik Çıkarma Yetkisi:
    • Kanunun detaylarının uygulanmasına ilişkin hususların Cumhurbaşkanlığı tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenmesi hükme bağlandı.

Bu kapsamlı düzenlemeler, kamu yönetiminden yerel idarelere, sosyal güvenlikten emniyet teşkilatına kadar geniş bir alanda etkili değişiklikler içermekte ve kamu düzenini daha etkili bir şekilde sağlamayı hedeflemektedir.

7533 Sayılı Kanun’un öne çıkan düzenlemelerine ek olarak aşağıdaki detaylar dikkat çekmektedir:


42. Kamu Görevlileri ile İlgili Ek Düzenlemeler

  • Üst Kademe Kamu Görevlilerine Yeni Haklar:

    • İl valiliği yapmış kişilerin İçişleri Bakanlığı merkez teşkilatında veya bağlı kuruluşlarda görev almaları durumunda, mali haklarının korunması sağlanmıştır.
    • Kamu görevinden ayrılanların hizmet süreleri, Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfı’nda değerlendirilmiştir.
  • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı:

    • Ek gösterge cetveline yeni kadrolar eklenerek yöneticilik pozisyonlarının özlük hakları iyileştirilmiştir.

43. Disiplin ve Ceza Hükümlerine Eklemeler

  • Mahkeme İptal Kararlarına Göre Yeniden Disiplin İncelemesi:
    • Disiplin cezalarının iptali durumunda, ilgili kurulun altı ay içinde yeniden değerlendirme yapması hükme bağlanmıştır.
    • Özellikle kolluk kuvvetleri için disiplin hükümlerine dair daha detaylı hükümler eklenmiştir.

44. Kimlik Bildirme Kanunu’ndaki İlerlemeler

  • Araç Kiralama İşlemlerinde Güvenlik:
    • Araç kiralayanların bilgileri ve kiralanan araçlar hakkında GPS verilerinin saklanması zorunluluğu getirildi.
    • Bilgilerin kolluk kuvvetlerine aktarılmaması durumunda ağır para cezaları uygulanacaktır.
    • İhlallerin tekrarlanması halinde işletme ruhsatlarının iptal edilmesi sağlanacaktır.

45. Silah ve Güvenlik Düzenlemeleri

  • Armağan Edilen Silahlar:
    • Şehit yakınları ve gazilere armağan edilen silahlar için taşıma ve bulundurma izinlerinde kolaylıklar sağlandı; bu silahlar vergiden muaf tutuldu.
  • Balistik Parçaların Tanımlanması:
    • Silah parçalarının ruhsatlandırma sürecine dahil edilmesiyle kaçakçılığın önlenmesi hedeflenmiştir.

46. Trafik ve Araç Güvenliği

  • Yüksek Para Cezaları:
    • Özellikle ikinci kez ihlal eden sürücüler için hem trafik cezası miktarları artırılmış hem de sürücü belgelerine daha uzun süreli el koyma düzenlemesi yapılmıştır.
  • El Konulan Cihazlar:
    • Yetkisiz siren ve ışık cihazlarına el konulması, bu cihazların kamu mülkiyetine geçirilmesi sağlanmıştır.

47. Eğitim ve Tazminat Düzenlemeleri

  • Disiplinsizlik Nedeniyle İlişik Kesme:
    • Subay ve astsubay adaylarının disiplinsizlik nedeniyle ilişiği kesildiğinde, yapılan masrafların dört katına kadar tazminat ödenmesi hükme bağlandı.
  • Şehit ve Vazife Malulleri:
    • Şehit ve vazife malulü eş ve çocukları, akademik başarısızlık nedeniyle ilişik kesilmesi durumunda bu tazminattan muaf tutulmuştur.

48. Jandarma, Sahil Güvenlik ve Emniyet Düzenlemeleri

  • Madalya ve Ödüller:
    • Jandarma, Sahil Güvenlik ve Emniyet Genel Müdürlüğü personeli için yeni ödül sistemleri tanımlanmış, üstün hizmet madalyaları eklenmiştir.
  • Kantin Giderleri:
    • Bu teşkilatlara bağlı kantinlerin elektrik ve yakacak giderleri genel bütçeden karşılanacaktır.

49. Dernekler Kanunu Genişletmesi

  • Dernek Lokalleri:

    • Dernek lokallerinin fiziki standartları, açılış izinleri ve denetimleri sıkılaştırılmıştır.
    • Kanuna aykırı faaliyetlerde, lokallerin geçici veya kalıcı olarak kapatılmasına olanak tanınmıştır.
  • Elektronik Kayıtlar:

    • Derneklerin faaliyetleri, İçişleri Bakanlığı tarafından elektronik ortamda takip edilecektir.

50. Göç Yönetimi Düzenlemeleri

  • Göç Vakfı Kuruluşu:
    • Türkiye’nin göç politikalarının geliştirilmesi için Göç Vakfı’nın faaliyetleri düzenlenmiş, bu vakfın kamu ile ilişkisi netleştirilmiştir.
  • Sınır Dışı İşlemleri:
    • İkamet izni ve sınır dışı kararlarına ilişkin dava süreleri ve prosedürleri hızlandırılmıştır.

51. Çarşı ve Mahalle Bekçileri Çalışma Düzeni

  • Yetki ve Görevlerin Netleştirilmesi:
    • Bekçilerin günlük ve haftalık çalışma süreleri yeniden düzenlenmiş, olağanüstü durumlarda görev süresi artırılabilir hale getirilmiştir.
  • Durdurma ve Kontrol Yetkisi:
    • Bekçilere, dıştan gözlem yoluyla kişi ve araç kontrolü yapma yetkisi verilmiştir; ancak ayrıntılı arama yetkisi sınırlandırılmıştır.

52. Özel Güvenlik Hizmetleri Düzenlemeleri

  • Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması:
    • Özel güvenlik görevlilerinin belirli suçlardan hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verilmiş olsa dahi göreve başlaması engellenmiştir.
  • Sıkılaştırılmış Güvenlik Şartları:
    • Özel güvenlik hizmetleri için adaylarda aranacak nitelikler artırılmıştır.

Bu düzenlemeler, kamu düzenini sağlamayı, hukukun daha etkin işlemesini ve toplumsal güvenliği artırmayı hedeflemektedir. Her bir düzenleme, ilgili yönetmeliklerle detaylandırılarak uygulamaya geçirilecektir.

7533 Sayılı Kanun kapsamında eklenebilecek diğer detaylar şu şekildedir:


53. Kamu Yönetimi ve İdari Düzenlemeler

  • İl Valilerinin Mali Hakları:
    • İl valiliği yapmış olanların İçişleri Bakanlığı merkez teşkilatı veya bağlı kuruluşlarda görevlendirilmeleri durumunda, mevcut mali hakları korunacak ve atandıkları kadrolar il valisi mali haklarıyla eşitlenecektir.
  • Mülki İdare Amirliği Sınıfı:
    • Cumhurbaşkanlığı veya TBMM gibi üst düzey kamu görevlerine atanan kaymakamların, bu hizmetlerde geçen süreleri Mülki İdare Amirliği hizmet süresi olarak değerlendirilecektir.

54. Ateşli Silahlarla İlgili Ek Düzenlemeler

  • Silah Kaçakçılığı ve Ruhsat Kontrolü:
    • Ateşli silahların parçalarının ruhsatlandırılması şartı getirilmiş; bu düzenleme kaçakçılık ve yasa dışı silah ticaretine yönelik önemli bir tedbir olarak uygulanacaktır.
  • İdari Para Cezaları:
    • Silah taşıma ve bulundurma ruhsatlarına ilişkin usulsüzlüklerde idari para cezaları artırılmış ve ağırlaştırılmış yaptırımlar getirilmiştir.

55. Trafik Kanunu ve Güvenlik Düzenlemeleri

  • Gizli Kamera ve Cihazlara Yasak:
    • Yetkisiz sesli ve ışıklı cihazların kullanımı yasaklanmış; bu cihazların kamu güvenliğini tehlikeye soktuğu durumlarda el konularak kamu mülkiyetine geçirilmesi sağlanmıştır.
  • Trafik Suçlarında Cezaların Ağırlaştırılması:
    • Belirli trafik ihlallerinin tekrarında sürücü belgelerinin uzun süreli olarak geri alınması ve araçların trafikten men edilmesi hükme bağlanmıştır.

56. Polis ve Jandarma Hizmetlerine Yönelik Düzenlemeler

  • Sandıklar ve Sosyal Yardımlar:
    • Polis ve Jandarma teşkilatlarına bağlı sosyal yardım sandıkları yeniden düzenlenmiş; emeklilik yardımları, maluliyet ödemeleri ve mirasçılara yapılacak ödemeler netleştirilmiştir.
  • Görevde Üstün Başarı Madalyaları:
    • Polis ve jandarma personeline üstün hizmet ve başarılarından dolayı madalya verilmesi yasal hale getirilmiştir.

57. Eğitim ve Disiplin Düzenlemeleri

  • Astsubay ve Subay Eğitim Tazminatları:
    • Eğitim süreçlerini tamamlamadan disiplinsizlik nedeniyle ilişiği kesilen öğrencilere yönelik tazminat yükümlülükleri artırılmıştır.
  • Disiplin Yaptırımlarının Yeniden Değerlendirilmesi:
    • Mahkemelerin disiplin cezalarını iptal ettiği durumlarda, ilgili disiplin kurullarına altı ay içinde yeni değerlendirme yapma yetkisi verilmiştir.

58. Çarşı ve Mahalle Bekçileri Düzenlemeleri

  • Görev Kapsamının Genişletilmesi:
    • Bekçilere, görev bölgelerinde daha aktif bir şekilde kamu güvenliğini sağlama yetkisi verilmiştir.
  • Çalışma Süresi Düzenlemesi:
    • Personel yetersizliği gibi durumlarda bekçilerin çalışma süresi, valilik onayıyla artırılabilecek şekilde düzenlenmiştir.

59. Dernekler ve Lokaller ile İlgili Düzenlemeler

  • Denetim ve Yaptırımlar:
    • Dernek lokallerinde kumar oynanması veya yasa dışı faaliyetlerin yürütülmesi durumunda, geçici kapatma veya ruhsat iptali gibi yaptırımlar genişletilmiştir.
  • Alkol ve Canlı Müzik İzinleri:
    • Dernek lokallerinin alkollü içki ve canlı müzik izni alabilmesi için belirli şartlar getirilmiş ve bu şartlar yerel mülki idare amirlerinin denetimine bırakılmıştır.

60. Göç ve İkamet Düzenlemeleri

  • Göçmen Hakları ve Yönetimi:
    • Göç Vakfı, göç yönetimi ve politika geliştirme süreçlerinde destekleyici bir kuruluş olarak faaliyet gösterecek şekilde düzenlenmiştir.
  • Kısa Dönem İkamet İzni Kriterleri:
    • İkamet izni için yabancıların taşınmaz mülklerinin değeri ve niteliğine yönelik kriterler belirlenmiştir.

61. İdari Para Cezalarının Artırılması

  • Dernek Faaliyetleri:
    • Derneklerin yasa dışı faaliyetlerde bulunması veya denetim süreçlerini aksatması durumunda para cezaları ciddi şekilde artırılmıştır.
  • Araç Kiralama Şirketlerine Cezalar:
    • Araç kiralama şirketlerinin kolluk kuvvetleriyle veri paylaşımı yapmaması durumunda cezalar iki katına kadar çıkarılmıştır.

62. Afet ve Acil Durum Yönetimi Düzenlemeleri

  • Yeni Kadrolar:
    • Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı’nda yeni kadro ve pozisyonlar oluşturulmuş, bu kadroların mali hakları iyileştirilmiştir.
  • Bütçe ve Görev Yetkileri:
    • Afet durumlarında kullanılacak bütçe ve yönetim yetkileri genişletilmiştir.

63. Sınır Dışı İşlemleri ve Yargı Süreçleri

  • Hızlandırılmış Süreçler:
    • Sınır dışı ve ikamet izni iptali işlemlerine ilişkin dava süreleri ve savunma süreçleri kısaltılmıştır.
  • Mahkeme Kararlarının Kesinliği:
    • İkamet izni ve sınır dışı işlemlerine ilişkin mahkeme kararlarının kesinleşme süreleri netleştirilmiştir.

Yeni Memurlar Kanunu olarak tanımladığımız bu makale de, Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren, aşağıda yer alan kanun kapsamında, yapay zeka teknolojimiz kullanarak yorumlanmıştır. Eksik veya yanlış bilgilendirme yer aldığını düşünüyor iseniz lütfen bize bildirin!

Dahiliye Memurları Kanunu
Dahiliye Memurları Kanunu

Bu ek düzenlemeler, kamu düzeninin sağlanmasından sosyal yardımların iyileştirilmesine, göç ve güvenlik

politikalarından dernek faaliyetlerinin kontrolüne kadar geniş bir yelpazeyi kapsamaktadır. Kanunun uygulanmasına ilişkin alt düzenlemelerle birlikte bu değişikliklerin etkileri daha belirgin hale gelecektir.

30 Kasım 2024 CUMARTESİ

Resmî Gazete

Sayı : 32738

KANUN

DAHİLİYE MEMURLARI KANUNU VE BAZI KANUNLAR İLE 375 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

Kanun No. 7533

                                                                        Kabul Tarihi: 21/11/2024

MADDE 1- 9/6/1930 tarihli ve 1700 sayılı Dahiliye Memurları Kanununun 2 nci maddesinin mülga (B) fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

“B) Kaymakam aday adaylarının yurt içindeki üniversitelerin veya diploma denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış olmak kaydıyla yabancı üniversitelerin en az dört yıllık lisans eğitimi veren fakültelerinin uluslararası ilişkiler, siyaset bilimi, kamu yönetimi, iktisat, işletme, maliye, finans, ekonometri, çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri bölümlerinden veya bu bölümlerden herhangi birinin müfredatında yer alan derslerin en az yüzde seksenine sahip olan diğer bölümlerden ya da hukuk fakültelerinden mezun olmaları veya üniversitelerin mühendislik fakülteleri ile tarih, sosyoloji, halkla ilişkiler ve tanıtım, psikoloji bölümlerinden veya bu bölümlerden herhangi birinin müfredatında yer alan derslerin en az yüzde seksenine sahip olan diğer bölümlerden en az dört yıllık lisans eğitimi yapmış ve uluslararası ilişkiler, siyaset bilimi, kamu yönetimi, hukuk, maliye ve iktisat alanlarında tezli lisansüstü eğitimini tamamlamış olmaları gerekir.”

MADDE 2- 1700 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (A) fıkrasının ikinci paragrafına “adaylarının” ibaresinden sonra gelmek üzere “mesleğe alınma ve” ibaresi eklenmiş ve (B) fıkrasının birinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“En az üç yıl kaymakamlık yapmış olanlardan Cumhurbaşkanınca üst kademe kamu yöneticisi kadrolarına atananlar ile ilgili mevzuatına göre Cumhurbaşkanlığı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi kadrolarına atananlar ve belediye başkanlığı, belediye başkan yardımcılığı, büyükşehir belediyesi teşkilatında genel sekreterlik, büyükşehir belediyesi bağlı kuruluşlarında genel müdürlük kadrolarına seçilen veya atananların bu görevlerdeki hizmet süreleri Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfında geçmiş sayılır.”

MADDE 3- 1700 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “İçişleri Bakanlığı Encümenince her yıl kasım ayında” ibaresi “her yıl en fazla iki defa İçişleri Bakanlığı tarafından” şeklinde, ikinci fıkrasında yer alan “Bakanlık Encümeni” ibaresi “İçişleri Bakanlığı” şeklinde değiştirilmiş, “Encümen” ibaresi madde metninden çıkarılmış, “verir” ibaresi “verilir” şeklinde, üçüncü fıkrasında yer alan “itibaren iki yılda bir tekrar birinci sınıf incelemesine tâbi tutulurlar” ibaresi “sonra yapılacak ilk değerlendirmede tekrar birinci sınıf incelemesine tâbi tutulabilirler” şeklinde değiştirilmiş ve “ve Encümen çalışmasına” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.

MADDE 4- 1700 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

“EK MADDE 7- İl valilerinden veya il valiliği yapmış olanlardan İçişleri Bakanlığı merkez teşkilatı ile bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlarında genel müdür kadrosunun dengi kadrolara atananların mali hakları, atandıkları kadrolarda bulunmaları kaydıyla, fiilî çalışmaya bağlı ödemeler hariç olmak üzere il valisine ait ödeme unsurları esas alınarak verilmeye devam edilir.”

MADDE 5- 4/6/1937 tarihli ve 3201 sayılı Emniyet Teşkilât Kanununun 86 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “1475 sayılı Nakdi Tazminat Kanunu” ibaresi “2330 sayılı Kanun” şeklinde değiştirilmiş, maddeye birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş, mevcut ikinci fıkrasının birinci cümlesi yürürlükten kaldırılmış ve mevcut dördüncü fıkrasında yer alan “verilen” ibaresinden sonra gelmek üzere “madalya ve” ibaresi eklenmiştir.

“Emniyet Genel Müdürlüğü personelinden kendisine tevdi edilen görevleri cesaret, feragat, kahramanlık veya üstün başarı ile yerine getirenlere İçişleri Bakanı tarafından aşağıda isimleri yazılı madalyalar verilebilir:

A) Emniyet Üstün Cesaret ve Feragat Madalyası,

B) Emniyet Şeref Madalyası,

C) Emniyet Üstün Hizmet Madalyası.”

MADDE 6- 3201 sayılı Kanunun 90 ıncı maddesine “Polis Bakım ve Yardım Sandığı” başlığı eklenmiş, birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve dördüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Bu maddede yazılı sosyal yardımları üyelerine sağlamak üzere Polis Bakım ve Yardım Sandığı kurulmuştur. Sandık üyeleri, Emniyet Teşkilatı mensupları ile üyelikleri devam etmekte iken emekli olup katılım payını Sandıkta bırakanlardan oluşur.

Sandık, üyeleri ile arasındaki ilişkilerde kamu hukuku, diğer tüm iş ve işlemlerinde özel hukuk hükümlerine tabi olup mali ve idari bakımdan özerk ve tüzel kişiliği haiz bir teşekküldür. Sandığın gelirleri; üyelik aidatları, katılım payı, bu aidat ve katılım paylarının nemalandırılması için yapılan her türlü yatırım ve faaliyetten elde edilen gelirler ile bağış ve yardımlardan oluşur. Üyelik aidatı, emeklilik keseneğine esas aylık tutarının veya prime esas kazanç tutarının yüzde dokuzudur. Sandık Genel Kurulu bu oranı beş puana kadar artırmaya veya azaltmaya yetkilidir.”

“28/12/2018 tarihinden önce Emniyet Teşkilatı kadrosunda göreve başlayanlardan Teşkilattaki görevi devam edenler Sandığa üye olabilirler. Bu üyelerin Sandığa girişlerinden itibaren üç yıl geçtikten sonra nemalar dahil aidatlarını alarak ayrılabilmeleri mümkündür. Ancak üyelikten çıkanlar bir daha Sandık üyeliğine kabul edilmezler.

Sandığın Emniyet Teşkilatı mensubu olan üyelerine veya ölümleri halinde mirasçılarına emeklilik yardımı, maluliyet yardımı ve ölüm yardımı; emekli olan üyelerine ise katılım payı kâr payı ve ölüm yardımı yapılır.

Sandığın organları, kurul üyelerinin ne suretle ve hangi esaslar dairesinde tespit edileceği, seçimler, görevleri, üyeliğe giriş, aidat, katılım payı, ortaklıktan ayrılma ve ortaklığın dondurulması, yapılacak kesintiler, yardımlar ve katılım payı kâr payı, Sandığın gelirleri ve mevcutlarının işletilmesi ve yapılacak sosyal hizmetler, denetim ve soruşturma, hesap yılı, bütçe, safi kârın dağılımı ve yapacağı hizmetlere ilişkin diğer usul ve esaslar Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılan yönetmelik ile belirlenir.”

MADDE 7- 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasına “mermilerinin” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya bu silahlara ait namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma başı, çıkarıcı, tırnak, ateşleme iğnesinden oluşan ana veya balistik önemi haiz parçaların” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 8- 6136 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “olanların” ibaresinden sonra gelmek üzere “, gazilerin” ibaresi, “şehitlerin” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve gazilerin” ibaresi ve fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bu Kanun hükümlerine göre armağan edilen silahlar için kişilere bulundurma veya taşıma izni veren kayıt ve belgelerde süre kaydı aranmaz.”

MADDE 9- 6136 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Ayrıca, bu Kanun hükümlerine göre armağan edilen silahlar için kişilere bulundurma veya taşıma izni veren kayıt ve belgeler, her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.”

MADDE 10- 6136 sayılı Kanunun 9 uncu maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“İkinci kez silahı çalınan veya silahını ikinci kez kaybedenlere, yeni silah müracaatlarında tek bir silah için taşıma veya bulundurma izni verilebilir. Bu silahın devri halinde yeniden taşıma veya bulundurma izni verilebilir. Ruhsat sahiplerinin kayıp veya çalıntı olmayan silahlarına ait ruhsatlarının yenilenmesi bu fıkra kapsamında değerlendirilmez.

Üçüncü kez silahı çalınan veya silahını üçüncü kez kaybedenlerin silah vesikası geri alınır ve bu kişilere fiil tarihinden itibaren beş yıl geçmedikçe silah bulundurma ve taşıma izni verilmez. Fiil tarihinden beş yıl geçtikten sonra bu kişilerin yeni silah müracaatlarında tek bir silah için taşıma veya bulundurma izni verilebilir.”

MADDE 11- 6136 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “silahlarla bunlara ait mermileri” ibaresi “silahları, bunlara ait mermileri veya bunlara ait namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma başı, çıkarıcı, tırnak, ateşleme iğnesinden oluşan ana veya balistik önemi haiz parçaları” şeklinde değiştirilmiş, “veya mermileri” ibaresinden sonra gelmek üzere “ya da namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma başı, çıkarıcı, tırnak, ateşleme iğnesinden oluşan ana veya balistik önemi haiz parçaları” ibaresi eklenmiş, dördüncü fıkrasında yer alan “otomatik veya dürbünlü” ibaresi “otomatik, dürbünlü, susturuculu veya hedef noktalayıcı aparat takılı” şeklinde değiştirilmiş, “her türlü mermilerin” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma başı, çıkarıcı, tırnak, ateşleme iğnesinden oluşan ana veya balistik önemi haiz parçaların” ibaresi ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Kurusıkı tabir edilen ses veya gaz fişeği ya da benzerlerini atabilen silahı, teknik özelliklerinde değişiklik yaparak bu Kanun hükümlerine tabi silah haline dönüştürmek eylemi, 5201 sayılı Kanun hükümleri dışında yapılmış üretim olarak kabul edilir ve bu madde hükümlerine göre cezalandırılır. Dönüştürülen silahın sayı ve nitelik bakımından vahim olmaması halinde verilecek ceza üçte birinden yarısına kadar indirilir.”

MADDE 12- 6136 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “ateşli silahlarla bunlara ait mermileri” ibaresi “ateşli silahları, bunlara ait mermileri veya bunlara ait namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma başı, çıkarıcı, tırnak, ateşleme iğnesinden oluşan ana veya balistik önemi haiz parçaları ya da ses veya gaz fişeği atabilen silah iken bu Kanun hükümlerine tabi silah vasfına dönüştürülen silahları” şeklinde, “bir yıldan üç yıla kadar hapis ve otuz günden yüz” ibaresi “iki yıldan dört yıla kadar hapis ve yüz günden beşyüz” şeklinde, ikinci fıkrasında yer alan “silâh veya mermilerin” ibaresi “silahın, mermilerin veya namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma başı, çıkarıcı, tırnak, ateşleme iğnesinden oluşan ana veya balistik önemi haiz parçaların” şeklinde değiştirilmiş, üçüncü fıkrasına “mermilerinin” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma başı, çıkarıcı, tırnak, ateşleme iğnesinden oluşan ana veya balistik önemi haiz parçaların” ibaresi eklenmiş, “iki yıla kadar hapis ve yirmibeş günden yüz” ibaresi “üç yıla kadar hapis ve yüz günden beşyüz” şeklinde değiştirilmiş, dördüncü fıkrasına “mermilerin” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya bunlara ait namlu, sürgü, gövde, çerçeve, silindir, mekanizma başı, çıkarıcı, tırnak, ateşleme iğnesinden oluşan ana veya balistik önemi haiz parçaların” ibaresi eklenmiş, “yüz” ibaresi “otuz günden beşyüz” şeklinde, beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Bu madde kapsamındaki bulundurma ve taşıma fiilinin; vefat, sağlık durumu, mahkûmiyet, müsadere, satın alma veya devir nedeniyle yapılan ruhsatlandırma ya da ruhsat yenileme işlemlerinde bu Kanunda düzenlenen yükümlülüklere aykırı davranılarak işlenmesi halinde onbin Türk Lirasından yirmibeşbin Türk Lirasına kadar idari para cezasına hükmolunur.”

“Nakil izin belgesi almaksızın, bulundurma izni verilen silahını mesken veya işyeri değişikliği nedeniyle nakledenler hakkında onbin Türk Lirasından yirmibeşbin Türk Lirasına kadar idari para cezasına hükmolunur.

Bu madde hükümlerine göre idari para cezası vermeye mülki idare amiri yetkilidir.”

MADDE 13- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun eki (I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin “I- Genel İdare Hizmetleri Sınıfı” bölümünün (f) bendinde yer alan “Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Başkan Yardımcısı,” ibaresi çıkarılmış, (d) bendinde yer alan “Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkan Yardımcısı,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Başkan Yardımcısı,” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 14- 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 79 uncu maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “nasbedilenlerin,” ibaresinden sonra gelmek üzere “ilk defa astsubay olmak için başvuru yaptıkları tarihteki öğrenim süreleri itibarıyla” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 15- 18/1/1972 tarihli ve 1512 sayılı Noterlik Kanununun 199 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “noterliğin bulunduğu yer valiliği” ibaresi “herhangi bir il veya ilçenin en büyük mülki amiri” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 16- 26/6/1973 tarihli ve 1774 sayılı Kimlik Bildirme Kanununun ek 3 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş, maddenin mevcut ikinci fıkrasında yer alan “Araç” ibaresinden sonra gelmek üzere “, gemi/deniz aracı” ibaresi eklenmiş ve mevcut üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Araç, gemi/deniz aracı kiralama faaliyeti yürüten gerçek ve tüzel kişilere ait işletmenin sorumlu işletmecileri ve yöneticileri, kiralanan araç bilgileri ile aracı, gemi/deniz aracını kiralayanların kimlik bilgileri ve kira sözleşmesi ile buna ilişkin tüm bilgi, belge ve kayıtları usulüne uygun şekilde bilgisayarda tutmak, genel kolluk kuvvetlerinin her an incelemelerine hazır bulundurmak, bilgisayar terminallerini genel kolluk kuvvetlerinin bilgisayar terminallerine bağlamak ve kiralayan şahıs ile kiralanan araç bilgilerini araç teslimi esnasında genel kolluk kuvvetlerine sistem üzerinden anlık olarak bildirmek ve kiralanan araçlarda GPS cihazı (küresel uydu navigasyon sistemi) bulundurarak, araçlara ait konum bilgisine ilişkin kayıtları üç yıl saklamak zorundadırlar. Ancak araç kiralayanın kamu kurum veya kuruluşu olması hâlinde sadece kamu kurum veya kuruluşuyla yapılan sözleşme ile araç bilgileri sisteme kaydedilir.”

“Genel kolluk kuvvetleri tarafından tutulan verilerden şahısların devam eden aktif araç kiralamasının olup olmadığı bilgisi araç kiralama faaliyeti yürüten gerçek ve tüzel kişilere ait işletmelerle paylaşılır.”

“Birinci fıkrada belirtilen bilgi, belge ve kayıtları bilgisayarda tutmayanlara, bilgisayar terminallerini genel kolluk kuvvetlerinin bilgisayar terminallerine bağlamayanlara, gerçeğe aykırı kayıt tutan veya bilgi verenlere, kiralanan araçlarda GPS cihazı bulundurmayanlara ve araçlara ait konum bilgisine ilişkin kayıtları saklamayanlara doksan dokuz bin sekiz yüz doksan altı Türk Lirası, ilgili bilgi, belge ve kayıtları genel kolluk kuvvetlerinin incelemelerine hazır bulundurmayanlara, kiralayan şahıs ile kiralanan araç bilgilerini araç teslim edilmeden genel kolluk kuvvetlerine sistem üzerinden anlık olarak bildirmeyenlere kırk dokuz bin dokuz yüz otuz sekiz Türk Lirası idari para cezası, mülki idare amirlerince verilir. Bu maddede sayılan fiillerin işlendiği takvim yılı içinde tekrarı halinde en son kesilen para cezasının iki katı uygulanır. Ayrıca sayılan fiillerin işlendiği takvim yılı içinde dördüncü defa işlenmesi halinde işletme ruhsatları iptal edilir. Bu Kanuna göre verilen idari para cezaları tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir. İşlenen bir suçun gizlenmesi amacıyla bilgilerin yok edilmesi halinde işletme ruhsatı iptal edilir. Bu fıkraya göre idari yaptırımların uygulanması ceza soruşturması ve kovuşturması yapılmasına engel değildir.”

MADDE 17- 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununun 19 uncu maddesine birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş, mevcut ikinci fıkrasının birinci cümlesi yürürlükten kaldırılmış ve mevcut üçüncü fıkrasında yer alan “verilen” ibaresinden sonra gelmek üzere “madalya ve” ibaresi eklenmiştir.

“Sahil Güvenlik Komutanlığı personelinden kendisine tevdi edilen görevleri cesaret, feragat, kahramanlık veya üstün başarı ile yerine getirenlere İçişleri Bakanı tarafından aşağıda isimleri yazılı madalyalar verilebilir:

a) Sahil Güvenlik Üstün Cesaret ve Feragat Madalyası,

b) Sahil Güvenlik Şeref Madalyası,

c) Sahil Güvenlik Üstün Hizmet Madalyası.”

MADDE 18- 2692 sayılı Kanunun 21 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Ertelenmiş, seçenek yaptırımlara çevrilmiş, affa uğramış veya 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya karşı suçlar, Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikap, rüşvet, iftira, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olan veya bu suçlardan haklarında hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verilen ya da kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm olan Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli subay ve astsubayların Sahil Güvenlik Komutanlığıyla ilişikleri İçişleri Bakanının onayı ile kesilir.”

MADDE 19- 2692 sayılı Kanunun ek 4 üncü maddesine üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Kiraya verilen veya üçüncü şahıslara işlettirilen kısımları hariç olmak üzere kantinlerin elektrik, su ve yakacak giderleri genel bütçeden karşılanır.”

MADDE 20- 2692 sayılı Kanunun ek 10 uncu maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve dördüncü fıkrasında yer alan “astsubay ve sözleşmeli astsubay statüsündeki personelin” ibaresi “astsubay, sözleşmeli astsubay ve öğrenciler ile bunların adaylarının” şeklinde değiştirilmiştir.

“Durumları birinci fıkra hükümlerine uyanlardan mecburi hizmetle yükümlü olduğu süre içinde istifa edenler veya sağlık sebebi hariç her ne suretle olursa olsun ilişiği kesilenler, Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından belirlenen; öğrenci, subay ve/veya astsubay nasbedildikten sonra kendilerine yapılan öğrenim, eğitim ve yetiştirme masraflarının iki katını, 21 inci madde kapsamında ilişiği kesilenler ile 31/1/2018 tarihli ve 7068 sayılı Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanun kapsamında meslekten veya Devlet memurluğundan çıkarılanlar ise belirlenen masrafların dört katını yükümlülük sürelerinin eksik kalan kısmı ile orantılı olarak kanunî faizi ile birlikte tazminat olarak öderler.”

MADDE 21- 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun 13/A maddesinin ondördüncü fıkrasına birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle, onbeşinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiş, onaltıncı fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan “21/6/1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanunu” ibaresi “25/6/2019 tarihli ve 7179 sayılı Askeralma Kanunu” şeklinde, beşinci ve altıncı cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiş, onyedinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “ahlak” ibaresi “disiplin” şeklinde değiştirilmiş ve maddeye onyedinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Bu fıkra kapsamında olanlardan temel askerlik veya kolluk eğitimine alınanlar, yemin ettikten itibaren subay veya astsubay nasbedilinceye kadar geçecek süre içinde kendilerine yapılan masrafları kanuni faiziyle birlikte tazminat olarak ödemek suretiyle istifa edebilirler.”

“Bu fıkra kapsamında olan öğrenciler için yeterlilik sınavı şartı aranmaz ve bu öğrencilerin teğmenliğe veya astsubay çavuşluğa nasıp tarihleri mezuniyet tarihidir.”

“Subay veya astsubay nasbedilmek üzere lisans veya önlisans eğitimi yapanlar (yabancı uyruklular hariç) eğitime başladıklarının ilk eğitim-öğretim yılının son gününe kadar öğretim masraflarının iki katını kanuni faizi ile birlikte tazminat olarak ödemek suretiyle istifa edebilirler. Bu fıkra kapsamında olanlar öğrenim gördükleri bölümleri/programları veya okumakta oldukları yükseköğretim kurumlarını değiştiremezler veya yatay geçiş yapamazlar.”

“Ancak Akademide eğitim alan öğrencilerden meslek yüksek okulunda eğitim görenler, Akademi senatosu tarafından belirlenen dikey geçiş koşulları ve esaslarına göre fakülteye dikey geçiş yapabilirler.”

“Subay veya astsubay nasbedilmek üzere lisans veya önlisans eğitimi yapanlardan (yabancı uyruklular hariç) sağlık sebebi hariç öğrenciliği sona erdirilenler, kendilerine yapılmış olan öğretim masraflarını hesaplanacak tutarın iki katını, disiplinsizlik nedeniyle ilişiği kesilenler dört katını kanuni faizi ile birlikte tazminat olarak ödemek zorundadırlar.

Akademide önlisans, lisans, lisansüstü eğitimi veya eğitim merkezlerinde subay ve astsubay nasbedilmek üzere eğitim alan şehit veya vazife malulü eş veya çocukları, akademik başarısızlık sebebiyle ilişiklerinin kesilmesi hallerinde tazminat yükümlülüğünden muaf tutulurlar.”

MADDE 22- 2803 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesine üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Kiraya verilen veya üçüncü şahıslara işlettirilen kısımları hariç olmak üzere kantinlerin elektrik, su ve yakacak giderleri genel bütçeden karşılanır.”

MADDE 23- 2803 sayılı Kanunun ek 9 uncu maddesinin başlığı “Madalyalar ve nakdî ödül” şeklinde değiştirilmiş, birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş, mevcut ikinci fıkrasının birinci cümlesi yürürlükten kaldırılmış ve mevcut üçüncü fıkrasına “verilen” ibaresinden sonra gelmek üzere “madalya ve” ibaresi eklenmiştir.

“Jandarma Genel Komutanlığı personelinden kendisine tevdi edilen görevleri cesaret, feragat, kahramanlık veya üstün başarı ile yerine getirenlere İçişleri Bakanı tarafından aşağıda isimleri yazılı madalyalar verilebilir:

a) Jandarma Üstün Cesaret ve Feragat Madalyası,

b) Jandarma Şeref Madalyası,

c) Jandarma Üstün Hizmet Madalyası.”

MADDE 24- 2803 sayılı Kanunun ek 14 üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde ve dördüncü fıkrasında yer alan “ile uzman jandarma statüsündeki personelin” ibaresi “, uzman jandarma ve öğrenciler ile bunların adaylarının” şeklinde değiştirilmiştir.

“Durumları birinci fıkra hükümlerine uyanlardan mecburi hizmetle yükümlü olduğu süre içinde istifa edenler veya sağlık sebebi hariç her ne suretle olursa olsun ilişiği kesilenler, Jandarma Genel Komutanlığı tarafından belirlenen; öğrenci, subay ve/veya astsubay nasbedildikten sonra kendilerine yapılan öğrenim, eğitim ve yetiştirme masraflarının iki katını, 15 inci madde kapsamında ilişiği kesilenler ile 31/1/2018 tarihli ve 7068 sayılı Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanun kapsamında meslekten veya Devlet memurluğundan çıkarılanlar ise belirlenen masrafların dört katını yükümlülük sürelerinin eksik kalan kısmı ile orantılı olarak kanuni faizi ile birlikte tazminat olarak öderler.”

MADDE 25- 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 26 ncı maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra, mevcut yedinci fıkrasına aşağıdaki cümle ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Bu maddenin birinci fıkrası hükmüne uymayan sürücüler ile üçüncü fıkrasına göre çıkarılacak yönetmelik hükümlerine aykırı davranan sürücülere 690 Türk lirası trafik idari para cezası uygulanır. İkinci fıkra hükümlerine uymayan sürücülere ise 96.000 Türk lirası trafik idari para cezası uygulanarak sürücü belgeleri otuz gün süreyle geri alınır ve araç otuz gün süre ile trafikten menedilir. İkinci fıkra hükümlerinin son ihlalin gerçekleştiği tarihten geriye doğru bir yıl içinde iki veya daha fazla kez ihlal edilmesi halinde sürücülere her seferinde 192.000 Türk lirası trafik idari para cezası uygulanarak sürücü belgeleri altmış gün süreyle geri alınır ve araç altmış gün süre ile trafikten menedilir. Sürücü, aynı zamanda araç sahibi değilse, ayrıca, tescil plakasına da aynı miktar için ceza tutanağı düzenlenir.”

“Bu maddenin ikinci fıkrasına göre çıkarılan yönetmelikte belirtilen araçlarda; ışıklı ve sesli uyarı işaretlerinin takılacağı yerlerin dışında bulundurulması ve kullanılması durumunda sürücülere 96.000 Türk lirası trafik idari para cezası uygulanır. Son ihlalin gerçekleştiği tarihten geriye doğru bir yıl içinde iki veya daha fazla kez ihlal edilmesi halinde sürücülere her seferinde 192.000 Türk lirası trafik idari para cezası uygulanarak sürücü belgeleri otuz gün süreyle geri alınır ve araç otuz gün süre ile trafikten menedilir.”

“Ayrıca ikinci fıkra kapsamındaki cihazlara mülki amir tarafından el konulur ve mülki amir tarafından mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir.”

“Sürücü belgesi geri alma işlemleri bu Kanunun 6 ncı maddesinde sayılan görevliler tarafından yapılır. Altmış gün süre ile sürücü belgesi geri alınanların sürücü belgeleri psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanının muayenesinden geçirilerek sürücü belgesi almasına mâni hâli olmadığının anlaşılması halinde iade edilir. Bu madde kapsamında geri alınan sürücü belgeleri bu Kanun kapsamında verilen trafik idari para cezalarının tamamının tahsil edilmiş olması şartıyla iade edilir.”

MADDE 26- 2918 sayılı Kanunun ek 18 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin ikinci cümlesine “Emniyet Genel Müdürlüğü” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve Jandarma Genel Komutanlığı” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 27- 13/6/2001 tarihli ve 4678 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında Kanunun 12 nci maddesinin dördüncü fıkrasının ikinci cümlesine “muvazzaf astsubaylığa geçirilenlerin ise” ibaresinden sonra gelmek üzere “sözleşmeli astsubay olmak için başvuru yaptıkları tarihteki öğrenim süreleri itibarıyla” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 28- 10/6/2004 tarihli ve 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde yer alan “veya hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilmiş” ibaresi madde metninden çıkarılmış, bendin (2) numaralı alt bendine “mahkûm olmamak” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya bu suçlardan hakkında hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verilmemiş olmak” ibaresi eklenmiş, (3) numaralı alt bendinde yer alan “Anayasal düzene” ibaresi “Devletin güvenliğine, anayasal düzene” şeklinde değiştirilmiş ve “soruşturma veya” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.

MADDE 29- 4/11/2004 tarihli ve 5253 sayılı Dernekler Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.

“j) Lokal: Derneklerin tüzüklerindeki amaçları gerçekleştirmek üzere mülki idare amiri izni ile açılan, üyelerinin bir araya geldiği sosyal mekânı,”

MADDE 30- 5253 sayılı Kanunun 26 ncı maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 31- 5253 sayılı Kanuna 26 ncı maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.

“Dernek lokallerinin açılması ve işletilmesi

MADDE 26/A- En az bir yıldan beri faaliyette bulunan dernekler lokal açabilirler. Federasyon ve konfederasyonlarda bu şart aranmaz. Çocuk dernekleri lokal açamaz.

Patlayıcı, parlayıcı ve yanıcı gibi tehlikeli maddeler üretilen, satılan, kullanılan ve depolanan yerlerde, öğretim kurumlarında, ibadethanelerde, öğretim kurumlarına ve ibadethanelere yüz metreden yakın mesafe içinde, öğrenci yurtlarının bulunduğu binalarda, itfaiye ve ambulans gibi müdahale ve yardım hizmetlerinin kolaylıkla ulaşamayacağı yerlerde, binaların ortak kullanılan bağımsız bölümlerinde, sabit veya seyyar olarak kullanılan kara, deniz, hava ve her çeşit taşıma araçlarında lokal açılamaz. Lokallerin açılmasına ilişkin usuller yönetmelikle düzenlenir.

Lokalin hangi derneğe ait olduğunu belirten tabelanın dışarıdan ilk bakışta görülebilecek bir yere asılması zorunludur. Dernek lokallerinde bir sorumlu müdür bulunur. Dernek lokallerine mülki idare amiri tarafından alkollü içki izni verilebilmesi için lokalin içkili yer bölgesi içinde bulunması zorunludur. Dernek lokallerinde mülki idare amirinin kararıyla canlı müzik izni verilebilir.

Dernek lokalleri, yönetim kurullarınca hazırlanan yönergeye göre işletilir. Lokallerin işletilmesine ilişkin usuller yönetmelikle düzenlenir.”

MADDE 32- 5253 sayılı Kanuna 26 ncı maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.

“Dernek lokallerinin denetimi ve kapatılması

MADDE 26/B- Lokallerin denetimi mülki idare amiri tarafından kamu görevlilerine veya kolluk kuvvetlerine yaptırılır. Lokal denetiminde önceden bildirimde bulunma ve mesai saatleri içinde yapılması şartı aranmaz.

Bu Kanuna aykırı faaliyet gösterdiği, kumar oynandığı, alkollü içki sunumuna ilişkin izinler alınmaksızın alkollü içki kullandırıldığı, 24/6/2004 tarihli ve 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu kapsamında hayvanlara kötü muamelede bulunulduğu, fiziki veya psikolojik acı çektirildiği denetimde yetkilendirilmiş kişiler tarafından tespit edilen lokaller mülki idare amiri tarafından otuz günü geçmemek üzere geçici süreyle faaliyetten men edilir.

Lokallerde 5237 sayılı Kanun kapsamında kumar oynanması için yer ve imkan sağlanmasının, uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticaretinin, kullanımının, kullanımının kolaylaştırılmasının, 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanuna aykırı silah bulundurulmasının veya satılmasının denetimde yetkilendirilmiş kişiler tarafından tespiti durumunda veya ikinci fıkrada belirtilen fiiller nedeniyle bir yıl içinde üç defa faaliyetten men edilen lokallerde, bu fiiller tekrar işlendiği takdirde lokal açma ve işletme belgesi mülki idare amirince iptal edilir.

Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usuller yönetmelikle düzenlenir.”

MADDE 33- 5253 sayılı Kanunun ek 2 nci maddesinin başlığı “Derneklerin kayıtlarının tutulması ve işlemlerin elektronik ortamda yapılması” şeklinde değiştirilmiş, maddeye birinci fıkrasından önce gelmek üzere aşağıdaki fıkralar ve mevcut birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Bu Kanuna ve 4721 sayılı Kanuna göre kurulan derneklerin, 26/3/1987 tarihli ve 3335 sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküllerin Kurulması Hakkında Kanuna göre kurulan teşekküllerin ve bunlara ait müesseselerin; bunların tabi olduğu kanunlara istinaden elde edilen bilgi ve belgelerin kayıtları İçişleri Bakanlığınca ve mülki idare amirliklerince tutulur. Bu kayıtlar İçişleri Bakanlığınca oluşturulan dernekler kütüğüne kaydedilir.

Türk vatandaşları tarafından yurt dışında kurulan dernek ve diğer kâr amacı gütmeyen kuruluşların kayıtları, ilgili makamlar aracılığıyla İçişleri Bakanlığı tarafından tutulur.”

“Bu maddede belirtilen kuruluşlarca, İçişleri Bakanlığınca belirlenen iş ve işlemler de elektronik ortamda yapılabilir.”

MADDE 34- 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 250 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “birinci, üçüncü ve beşinci fıkraları” ibaresi “üçüncü fıkrası” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 35- 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun 31 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“(6) Kısa dönem ikamet izni verilmesine esas olacak taşınmazın niteliği ve değeri Bakanlıkça belirlenir.

(7) Yabancı veya yasal temsilcisi ya da avukatı tarafından, kısa dönem ikamet izni başvurusunun reddi ya da kısa dönem ikamet izninin iptali kararlarına karşı, mahkemeye yapılan başvurularda savunmanın verilmesi veya savunma verme süresinin geçmesiyle dosya tekemmül etmiş sayılır. Davacının gösterdiği adrese tebligat yapılamaması halinde, 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 26 ncı maddesinin üçüncü fıkrasında öngörülen süre iki ay olarak uygulanır. Duruşma yapılması mahkemenin takdirine bağlıdır.”

MADDE 36- 6458 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(3) Yabancı veya yasal temsilcisi ya da avukatı, sınır dışı etme kararına karşı, kararın tebliğinden itibaren yedi gün içinde idare mahkemesine başvurabilir. Mahkemeye başvuran kişi, sınır dışı etme kararını veren makama da başvurusunu bildirir. Mahkemeye yapılan başvurularda savunmanın verilmesi veya savunma verme süresinin geçmesiyle dosya tekemmül etmiş sayılır. Davacının gösterdiği adrese tebligat yapılamaması halinde, 2577 sayılı Kanunun 26 ncı maddesinin üçüncü fıkrasında öngörülen süre iki ay olarak uygulanır. Duruşma yapılması mahkemenin takdirine bağlıdır. Başvurular dosyanın tekemmülünden veya ara karar ya da duruşma yapılması gereken hâllerde bunların tamamlanmasından itibaren on beş gün içinde sonuçlandırılır. Mahkemenin bu konuda vermiş olduğu karar kesindir. Yabancının rızası saklı kalmak kaydıyla, dava açma süresi içinde veya yargı yoluna başvurulması hâlinde yargılama sonuçlanıncaya kadar yabancı sınır dışı edilmez.”

MADDE 37- 6458 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

“Göç Vakfı

EK MADDE 2- (1) Türkiye’nin göç yönetiminin geliştirilmesi ve kısa, orta ve uzun vadeli göç politikalarının desteklenmesi amacıyla kurulan ve vakıf senedi 20/6/2024 tarihli ve 32578 sayılı Resmî Gazete’de ilan edilen Göç Vakfı (GÖÇ-VAK), 22/1/2004 tarihli ve 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamındaki vakıflara ilişkin hükümlere tabidir.”

MADDE 38- 6458 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 3- (1) Bu maddeyi ihdas eden Kanunla 31 inci ve 53 üncü maddelerde yapılan değişiklikler, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra açılan davalar hakkında uygulanır.”

MADDE 39- 31/1/2018 tarihli ve 7068 sayılı Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanunun 8 inci maddesinin dördüncü fıkrasının (b) bendinin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen (5) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

“5) Görev sırasında veya dışında kurumun hiyerarşik düzenini bozacak veya amirin ya da üstlerinin otoritesini zedeleyecek şekilde amir ya da üstlerinin eylem veya işlemlerini olumsuz yönde eleştirici nitelikte söz söylemek ya da yazı yazmak.”

MADDE 40- 7068 sayılı Kanunun 29 uncu maddesinin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

“(4) Fiilin hatalı olarak vasıflandırıldığı veya düzeltilebilir bir şekil noksanlığı bulunduğu gerekçeleriyle disiplin cezasının mahkeme tarafından iptal edilmesi durumunda, kararın kesinleştiği tarihteki yetkili disiplin kurulu veya disiplin amiri, kararın tebliğinden itibaren altı ay içinde ceza verme yetki ve sorumluluğu kapsamında yeniden değerlendirme yapar.”

MADDE 41- 11/6/2020 tarihli ve 7245 sayılı Çarşı ve Mahalle Bekçileri Kanununun 2 nci maddesinin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“(2) Polis memuru ve üstü rütbelerde bulunan personel, Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde istihdam edilen çarşı ve mahalle bekçilerinin rütbece üstü, kadro ve kuruluş yönünden bağlı oldukları ve amir olarak yetkilendirilmiş olan diğer personel ise çarşı ve mahalle bekçilerinin amiridir.”

“(3) Subay, astsubay ve uzman jandarma çavuşlar Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde istihdam edilen çarşı ve mahalle bekçilerinin rütbece üstü, kadro ve kuruluş yönünden bağlı oldukları ve amir olarak yetkilendirilmiş olan diğer personel ise çarşı ve mahalle bekçilerinin amiridir.”

MADDE 42- 7245 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 3- (1) Çarşı ve mahalle bekçisi olarak istihdam edileceklerde aşağıdaki niteliklerin bulunması şarttır:

a) Türk vatandaşı olmak.

b) Son başvuru tarihi itibarıyla en az lise veya dengi okul mezunu olmak.

c) Son başvuru tarihi itibarıyla erkek adaylar için askerlik ödevini bitirmiş olmak.

ç) 18 yaşını tamamladıktan sonra yaptırılan yaş düzeltmelerinde düzeltmeden önceki yaş dikkate alınmak şartıyla, sınavın yapıldığı yılın 1 Ocak tarihi itibarıyla 18 yaşını tamamlamış ve 31 yaşından gün almamış olmak.

d) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile;

1) Kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla hapis cezasına mahkûm olmamak.

2) Affa uğramış olsa bile 5237 sayılı Kanunun İkinci Kitap Birinci Kısım Birinci ve İkinci Bölümlerinde tanımlanan suçlar, Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, millî savunmaya karşı suçlar, Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk suçları ile yabancı devletlerle olan ilişkilere karşı suçlardan veya zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık veya cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar ile uyuşturucu veya uyarıcı madde imal ve ticareti, kullanmak için uyuşturucu veya uyarıcı madde satın almak, kabul etmek veya bulundurmak ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmak, hayasızca hareketler, müstehcenlik ve fuhuş suçlarından mahkûm olmamak veya bu suçlardan hakkında hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verilmemiş olmak.

e) Kamu haklarını kullanmaktan yoksun bırakılmış olmamak.

f) Silah taşımaya veya silahlı görev yapmaya engeli bulunmamak.

g) İlgili mevzuattaki sağlık şartlarını taşımak.

ğ) İlgili mevzuata göre sağlık nedeniyle ilişiği kesilenler hariç olmak üzere;

1) Herhangi bir nedenle askeri okullardan, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ile Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Başkanlığına bağlı okul ve eğitim/öğretim kurumlarından çıkarılmamış olmak.

2) Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli iken kusuru nedeniyle ilişiği kesilmemiş olmak.

h) Başvuru tarihinde herhangi bir siyasi partiye veya siyasi partilerin yan kuruluşlarına üye olmamak.

ı) Son başvuru tarihi itibarıyla yerleşim yeri son bir yıldır başvuru yapılan ilin sınırları içerisinde bulunmak.

(2) Çarşı ve mahalle bekçisi olarak istihdam edilmek için Polis Akademisi Başkanlığınca veya Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Başkanlığınca yapılacak giriş sınavı; yazılı sınav, fiziki yeterlilik sınavı ve mülakat sınavı aşamalarından oluşur. Sınav sorularının hazırlanması, basımı, saklanması ve sınavın yapılması işlemi Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezine veya Millî Eğitim Bakanlığına yaptırılabilir.

(3) Başarılı olmak için yüz tam puan üzerinden en az; yazılı sınavdan elli puan, fiziki yeterlilik sınavından altmış puan, mülakat sınavından ise yetmiş puan alınması şarttır. Başarı sıralamasına esas puanı; adayın yazılı sınav puanının %25’i, fiziki yeterlilik sınav puanının %25’i ve mülakat sınav puanının %50’sinin toplamıdır. Çarşı ve mahalle bekçisi olarak istihdam edilmek için yapılacak giriş sınavına ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususlar, İçişleri Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikte belirlenen usul ve esaslara göre yürütülür.”

MADDE 43- 7245 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen (b) ve (g) bentleri aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

“b) Görev bölgeleri içerisinde bulunan konut, işyeri veya araçların güvenliğini temin edecek tedbirleri almak,”

“g) Görev saatleri içinde görevlendirildikleri bölgede tespit ettikleri kabahat fiillerini önlemek ve genel kolluğa bildirmek,”

MADDE 44- 7245 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(6) Çarşı ve mahalle bekçisi durdurduğu kişi üzerinde veya aracında silah ya da kendisinin veya başkasının yaşamını tehlikeye sokabilecek bir eşyanın bulunduğu hususunda yeterli şüphenin varlığı hâlinde, kendisine veya başkasına zarar verilmesini önlemek amacıyla kişiler üzerinde yoklama suretiyle el ile dıştan kontrol yapabilir. Araçlarda ise aracın dışarıdan bakıldığında içerisi görünen bölümlerini kontrol edebilir. Bu amaçla üst ve araç araması yapılamaz, kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması veya aracın, dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması istenemez.”

MADDE 45- 7245 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Çarşı ve mahalle bekçilerinin haftalık çalışma süresi kırk saattir. Personel yetersizliği, görev yoğunluğu ve benzeri durumlarda emniyet ve asayişin gerektirdiği hâllerin ortaya çıkması hâlinde valinin onayı ile haftalık kırk saatlik çalışma süresi en fazla elli altı saate kadar artırılabilir. Belirtilen durumların ortadan kalkması ile fazla çalışılan süre istirahat süresine eklenir.”

“(3) Çarşı ve mahalle bekçileri olağanüstü hâl, terör, toplumsal olaylar, doğal afet, salgın hastalık, mevsim koşulları ve benzeri durumlarda güvenlik veya kamu düzeni ile görevi etkileyen zorunluluk hâllerinin ortaya çıkması hâlinde İçişleri Bakanının onayı ile ikinci fıkrada belirtilen zaman dilimi dışında çalıştırılabilir.”

MADDE 46- 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (II) sayılı Cetvelin (3) numaralı sırasına “Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanı,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanı,” ibaresi eklenmiş, (4) numaralı sırasında yer alan “Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanı,” ibaresi çıkarılmış ve aynı sıraya “Sosyal Güvenlik Kurumu Başkan Yardımcısı,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkan Yardımcısı,” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 47- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 48- Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.

29/11/2024

 

 

 

Daha Fazla Göster

Avukat İsmail Gürses

Gürses Hukuk Bürosu kurucu Avukat İsmail GÜRSES ile ekibi; hukuki süreçte başarılı bir şekilde çalışma yürütmekte, müvekkillerin davaları konusunda etkin çözüm yollarıyla hareket ederek kurumsal bir şekilde danışmanlık ve avukatlık hizmeti sunmaktadır.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
×